NPO 3FM heeft potentie om weer te groeien. Dat stelt zendermanager Sharid Alles in een interview in De Volkskrant. “Er is hier zo veel talent. We gaan het weer waarmaken, let maar op.” Sharid begon een klein jaar geleden als nieuwe zendermanager bij 3FM, dat al enkele jaren kwakkelende luistercijfers heeft.
De zender kampte langere tijd met een identiteitscrisis, stelde Sharid eerder al. Om het station weer een duidelijke smoel te geven, sleutelde ze onder meer aan het muziekbeleid, meer richting de alternatieve muziek. “Ik geloof in dit muziekbeleid, daaraan gaan we vasthouden. We horen nu van een heleboel mensen dat 3FM weer vertrouwd klinkt, maar dan in een moderner jasje. Daarmee bedoel ik niet alleen gitaren en bandjes, maar ook alternatieve hiphop, dance en popmuziek.”
Marktaandeel
Het marktaandeel van 3FM zit momenteel op 2,8 procent, tegenover ruim tien procent enkele jaren terug. De zender moet weer groeien om impact te hebben, stelt Sharid. “Anders zijn we te klein om te doen wat we eigenlijk willen. Als de situatie zo zou blijven, dan zou het kunnen dat we minder vaak mooie muzikale belevingen kunnen organiseren, zoals 3FM Exclusive, of verslag doen van festivals.”
Voor welk marktaandeel gaat de zendermanager? “Ik noem geen targets. Dan kijkt iedereen mee: haalt ze die wel? Maar als 3FM over twee jaar nog steeds 2,5 procent marktaandeel heeft, ben ik weg. Daar heb je dan toch je target.”
> Lees het hele interview in De Volkskrant via deze link