Robbert-Jan van de Velde, de zendermanager van Radio Veronica, kijkt terug op een bewogen radiojaar. “Een jaartje waar je u tegen zegt, maar dat geldt voor de hele radiobranche. Zeker voor Radio Veroncia en Sublime is er veel gebeurd na de overname van Mediahuis”, vertelde Robbert-Jan op de ‘Dag van de Audio’ van Adformatie.
Radio Veronica gooide de programmering dit jaar flink op de schop vanwege de komst van Gerard Ekdom in de ochtenduren en Wouter van der Goes en Frank van ’t Hof in de middag. “We zijn vooral bezig geweest met het DNA van Radio Veronica. Dat DNA is al jaar en dag aanwezig, maar het is tijd om daar een nieuw hoofdstuk voor te schrijven”, zegt Robbert-Jan, die sinds een jaar aan het roer staat bij de zender.
Dicht bij mensen staan
De zendermanager wil dat het merk Radio Veronica “heel dicht bij de mensen staat”, zonder daarbij te zeggen hoe hij dat precies voor zich zit. “De luisteraar moet centraal staan. Dat DNA van dicht bij mensen staan, dat vind ik heel belangrijk.” Robbert-Jan sluit niet uit dat er in de toekomst weer een tour komt, waarbij Radio Veronica letterlijk naar de luisteraar toekomt.
Hij is niet bang dat radio-dj’s op termijn worden vervangen door AI. “Met radio wil je een gevoel overbrengen. Alleen een mens kan dat. Radio zit zó in het moment. Mensen daarin weten te raken, dat maakt het medium zo fantastisch.”
Bekijk hieronder het gesprek met Robbert-Jan en Martijn Zuurveen van SLAM! terug:
Foto: Screenshot Adformatie