Meer aandacht voor de regio, buiten politiek Den Haag en buiten de Randstad: zendermanager Klaske Tameling wil dat NPO Radio 1 een zender is voor elke Nederlander. “Je wilt dat iedereen die, waar dan ook, Radio 1 aanzet en denkt: dit gaat over mij. We willen meer in het land zijn en minder achter het bureau in Hilversum”, zegt ze in Het Dagblad van Het Noorden.
Klaske, geboren in Heerenveen, begon twee jaar geleden als zendermanager van Radio 1. Onder haar leiding kwamen er nieuwe programma’s bij, maar sneuvelden er ook radioshows, zoals ‘Blok&Toine’. “We hebben heel veel vertrouwde programma’s en presentatoren. Maar natuurlijk moet je lastige keuzes durven maken.”
Ze vervolgt: “Programma’s waar mensen met hart en ziel aan werken verdwijnen. Dan moet je goed kunnen uitleggen waarom. En dat betekent dus ook: je rug rechthouden en de consequenties aanvaarden. Je maakt niet altijd vrienden in deze baan.”
Jonger publiek
Met een gemiddelde leeftijd van 63 jaar is het luisterpubliek van Radio 1 relatief oud. De jongere generatie kent van Radio 1 vaak niet veel meer dan ‘Langs de Lijn’.
“Toch bereikt Radio 1 wel degelijk een jonger publiek. Niet met de traditionele, lineaire radio, maar wel met podcasts. Daar luisteren de twintigers, dertigers en veertigers wél naar. Podcasts zijn een prachtige aanvulling. We verwijzen radioluisteraars naar onze podcasts en proberen podcast-luisteraars ook te trekken naar live-verslaggeving”, zegt ze.
Radio 1 heeft tegenwoordig zo’n 2,5 miljoen luisteraars per week. “Radio draait meer om de inhoud. Mensen kunnen echt hun verhaal kwijt”, aldus de zendermanager in de krant.
Foto: NPO