Zendercoördinator Kees Toering is méér dan tevreden met de prestaties van Radio 2. Dat zegt hij in het Eindhovens Dagblad. De publieke zender haalde in december en januari het hoogste luistertijdaandeel van alle zenders.
Toen Radio 2 in 1996 in de huidige vorm uit de startblokken ging, waren nogal wat mensen in omroepland sceptisch over de kansen van de zender. Het moest een station worden dat een doelgroep van 35 tot 55 jaar moest gaan bedienen met een mix van muziek en informatie. Vlees noch vis, oordeelden sommigen en dus gedoemd te mislukken. Hoe anders liep het. In december en januari was Radio 2 zomaar de best beluisterde zender van Nederland.
“Het gaat niet waanzinnig hard”, zegt zendercoördinator Toering. “Er zit wel al sinds het begin een gestage groei in de luistercijfers. Dat komt natuurlijk allereerst door een goede basisprogrammering, maar ook door evenementen als de themaweken. Daardoor blijven mensen hangen. En als je weet dat mensen gemiddeld slechts naar ongeveer anderhalf radiostation luisteren, dan weet je ook dat je ze ook bijna niet meer kwijtraakt als je ze één keer aan je zender hebt gebonden. Er wordt vrijwel niet gezapt”, aldus de zendercoördinator.
Hoe verklaart Toering het feit dat de luisteraar juist bij Radio 2 blijft hangen? “Het station is zo opgezet dat je er lang naar kunt luisteren. Het moet een zender zijn die je “s ochtends aanzet en die je “s avonds nog aan hebt staan. In aantallen heeft Sky meer luisteraars, maar die blijven minder lang. Dat willen we zo houden, en dan moeten we op de snelheid van de luisteraar blijven. Niet te snel net even iets anders doen of iets nieuws. Makers willen dat vaak heel snel, maar de luisteraars hebben dat helemaal niet. Ik moet hier vaker op de rem staan dan dat ik gas kan geven.”
Het is volgens Toering voor een goede mainstream-zender vooral een kwestie van balanceren op alle fronten. “In de muziek zoeken we naar toegankelijke platen waar de scherpe randjes af zijn, zonder dat het suf en saai wordt. In onze informatievoorziening willen we de zaken toch iets duidelijker maken dan elders gebeurt, maar we zijn ook weer geen Radio 1. En onze “tone of voice”, het geluid dat je wilt brengen, moet prettig in het midden liggen. Dat is best moeilijk. We dansen hier continu op een dun koord.”
Waar het de muziek betreft, is “harmonieus” het sleutelwoord. ‘Het moet prettige muziek zijn, die iedereen in principe kan meezingen. Muziek uit het grote middengebied. Uitersten als metal of smartlappen horen daar niet bij. Maar je moet ook uitkijken niet in slomigheid te vervallen. Dus blijven we zoeken aan de randen van het middengebied, en daardoor is een band als U2 de afgelopen jaren een belangrijke factor in onze keuze geworden. Muziek uit de vroege jaren zestig draaien we al minder, omdat stilstand de dood in de pot betekent. Dan word je ouwelijk.”
Toering verwacht dat het luisteraandeel van zijn zender weer naar het normale niveau terugzakt als het effect van de Top 2000 en de net afgesloten Week van de jaren 60 is uitgewerkt. “Dat is niet erg. Als we op de langere duur maar blijven groeien. Het gaat mij daarbij niet om de inkomsten uit reclame, maar om de motivatie die het succes de makers geeft. Iedereen vindt het leuk om bij een winnend team te horen. Dat geldt ook voor de luisteraars.”