Het commerciële deel van het medialandschap is niet minder belangrijk dan het publieke deel dat de overheid financiert. Het is achterhaald als de overheid zich blijft fixeren op de gesubsidieerde omroepen. Vermaak, reclame en voorlichting vormen geen kerntaak van de publieke omroep van de toekomst. De publieke omroep hoeft ook geen volledig programma meer te bieden, zoals de familie-omroep TROS dat juist graag doet.
Dit zijn enkele aanbevelingen uit een dit weekeinde uitgelekt rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, zo bevestigen welingelichte bronnen. Staatssecretaris Van der Laan (Media) wil nog niet op het uitgelekte rapport reageren. Volgens een woordvoerster werkt zij nog enkele scenario’s uit voor de toekomst van de omroepen en zijn er nog geen besluiten genomen over reclame of quizzen op de publieke omroep. Bij de presentatie van het WRR-rapport op 2 februari zal de staatssecretaris een eerste korte reactie geven.
Voor de komende jaren pleit de raad voor een open model. De NOS wordt verantwoordelijk voor de nieuwsvoorziening. De omroepen verzorgen opinieprogramma’s, maar moeten wel beter hun maatschappelijke verankering waarmaken. Verder moeten media die willen fuseren, daar ook meer dan nu ruimte voor krijgen.
De huidige regels leggen te veel beperkingen op aan mediaconcentraties, zeker vergeleken met de rest van Europa. Een Europees mediabeleid is op den duur noodzakelijk, stelt de raad. Het toezicht moet worden aangescherpt. Toezichthouders OPTA, het Commissariaat voor de Media en de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa zouden samengevoegd moeten worden. Daarnaast vindt de raad dat de regering moet kijken hoe de rechtspositie van ‘mediaslachtoffers’ beter kan.[ANP]