De regionale publieke omroepen zijn erg tevreden met de flinke stijging van het marktaandeel in juli / augustus 2005 dat vanmorgen bekend werd gemaakt. Het aandeel kwam uit op 16,0 procent, wat een stijging van 1,2 procent is.
Volgens Omroep Reclame Nederland (ORN), die de landelijke reclamezendtijd van de omroepen regelt, blijkt uit de cijfers dat de landelijke zenders steeds verder naar elkaar toe groeien, terwijl regionale radio blijft stijgen. Het onderscheidende vermogen van de landelijke zenders onderling wordt minder en minder. Dit leidt zienderogen tot een implosie van marktaandelen bij de doelgroep 20-49 jaar. Iets waar we als totale markt niet blij om moeten zijn. Het onderscheidende vermogen van Regio Radio is in deze markt de grootste toegevoegde waarde voor adverteerders, die niet slechts in één visvijver willen vissen”, zo zegt Clement Postmus, directeur van ORN Sales.
Ook Radio Veronica is tevreden met de kleine stijging van 0,1 procent, zo zegt station Manager Uunco Cerfontaine van de zender. Het is de derde maand dat wij een record breken. Hiermee zien wij de eerste positieve resultaten van de nieuwe ochtendshow Kicken Wordt Wakker! van dj Patrick Kicken en onze nieuwe frequentie in Amsterdam. De komende maanden hopen wij deze groei te kunnen voortzetten.
Ook bij directeur Michel de Winter van SLAM!FM heerst tevredenheid. Zijn zender steeg met 0,2 procent. “Alles bij SLAM!FM staat in het teken van de smaak en mentaliteit van de jonge, eigentijdse luisteraar. Geen landelijk radiostation in Nederland doet wat wij doen. We richten ons met de muziekkeuze uitsluitend op jongeren, een groep die door de andere stations niet goed wordt bediend. De programmering bestaat uitsluitend uit dance en urban muziek. Dat is wat jongeren willen horen en niet de muziek van Toto, Fleedwood Mac en Celine Dion of specials over Wolter Kroes en Benny Neyman, zoals bij radio 538.”