De telefoon stond roodgloeiend bij Radio 3FM vorige week. De popzender gaf de hele week kaartjes weg voor het optreden van de Chemical Brothers op 24 februari in de Heineken Music Hall in Amsterdam. Zo gaven ook Sander Lantinga en Coen Swijnenberg in hun vrijdagavond-programma kaarten weg. En dan zoek je natuurlijk de meest enthousiaste fan. Zij vonden Tim de Raad, een fan die in de uitzending mede-reizigers in de trein toezong om de kaartjes te krijgen.
De Raad wint de kaartjes en krijgt ze thuis gestuurd. Maar of hij nu zo'n fan is, is maar de vraag. De kaartjes worden niet lang daarna te koop aangeboden op internet. En niet voor een vriendenprijs, maar voor 120 euro, het dubbele van de prijs die normale kaartjes kosten. "Dat is niet tof", zegt dj Coen Swijnenberg vanochtend tegen RadioFreak. Hij vraagt ons dit nu pas te plaatsen omdat hij Tim de Raad zelf even in de uitzending wil bellen. "We gaan deze jongen wel even laten weten dat we het niet leuk vinden."
Is er nu niks tegen te doen dat mensen kaartjes winnen om ze later te verkopen? "Je kunt het niet tegenhouden", zegt Swijnenberg. "We doen het wel voor de fans, we willen dat zij de kaartjes winnen. En in de uitzending klonk Tim toch echt als fan. We kunnen echter geen recherche team inzetten om te controleren of dat klopt."
Het is de eerste keer dat Coen het verhaal tegenkomt. "Ik werd er nu over getipt, dus nu zie ik het. Maar ik geloof absoluut dat die mafkezen die het gaan doorverkopen tussen de bellers zitten."
Coen en Sander belden live met Tim, maar toen hij hoorde dat het 3FM was, gooide hij de hoorn erop. "Wat een schoft, ik vind het echt heel a-sociaal dat hij de kaarten verkoopt", zo is het commentaar van Sander Lantinga. In tweede instantie neemt Tim de Raad de wel op. "Ik wilde liever mijn vriendin verrassen met Valentijn", zo lichtte hij toe. Hij gaat nu naar een musical, in plaats van naar het concert van de Chemical Brothers. Korte tijd na het gesprek met hem op de radio, is de advertentie ook van internet verdwenen. Uiteraard hebben wij een screenshot.