Hoewel er regelmatig wordt geopperd om NPO Radio 5 een FM-frequentie te geven, ziet Hans Schiffers er de voordelen van in dat de zender géén FM-pakket heeft. “Eigenlijk is het wel fijn dat Radio 5 nog niet de FM-frequentie krijgt die iedereen de zender toewenst. Daarmee creëer je ook een andere zender”, zegt Hans in de podcast ‘Dit was de Radio’.
De FM-frequenties van het kwakkelende NPO 3FM zouden aan Radio 5 gegeven moeten worden, zo is de afgelopen jaren al door veel radiopresentatoren en andere betrokkenen genoemd. Hans: “Maar op het moment dat je een FM-frequentie bouwt voor Radio 5, wat een logische zet zou kunnen zijn, dan wordt het meer een businessmodel.”
Hij vervolgt: “Nu zijn we allemaal ontzettend leuk en lief voor elkaar, en er is eigenlijk nauwelijks concurrentie. Het werkt daardoor heel goed. De luisteraar voelt zich daardoor heel erg aangesproken. Het is de zender van de loyale radioluisteraar, die met radio is opgegroeid.”
Commerciële stations
De luistercijfers van Radio 5 zitten al tijden in een stijgende lijn. “Wij maken radio zoals radio ooit was”, zegt Hans, die dagelijks de ‘Arbeidsvitaminen’ presenteert op Radio 5. “Maar er is de afgelopen jaren ook veel veranderd, zowel qua muziek als presentatoren.”
Voor de commerciële zenders is de strijd om de FM-frequenties momenteel actueler dan ooit. De rechtbank bepaalde onlangs dat de frequenties volgend jaar opnieuw geveild moeten worden. Daarbij is het mogelijk dat een commercieel station de eigen FM-frequentie verliest aan een concurrent.
Foto: AVROTROS | Elvin Boer