De VVD wil dat er langere reclames worden uitgezonden bij de publieke omroep om de extra bezuinigingen van 100 miljoen euro op te vangen. Programma's en promo's moeten daarvoor ingekort worden, zegt VVD-kamerlid Matthijs Huizing tegen NU.nl. De Tweede Kamer praat op dit moment over de bezuinigingen op de publieke omroep.
"De omroep mag volgens de wet tien procent van de tijd inzetten voor reclame. Nu ligt dat op 6 procent. Met een halve minuut extra kan de omroep daarmee al 30 miljoen binnenharken”, aldus Huizing.
Huizing hekelt de houding van de STER, die de reclames verzorgen. "De publieke omroep hanteert een hakken in het zandmentaliteit. Het kan niet zo zijn dat de omroep naar de politiek wijst om vervolgens zelf achterover te kunnen leunen."
Uit onderzoek in opdracht van de overheid bleek onlangs dat er aan radioreclames op 3FM twee miljoen miljoen euro extra kan worden verdiend. In totaal kan er volgens het onderzoeksbureau binnen de huidige regels tot 43 miljoen aan extra inkomsten worden gegenereerd. Dan zouden programma's ook onderbroken moeten worden.
De ChristenUnie denkt ook dat de publieke omroep meer reclamegeld kan ophalen. Hij is echter tegen programmaonderbrekende reclame. Ook is het bedrag dat zelf kan worden gehaald volgens hem onvoldoende om de stapeling aan bezuinigingen en dalende STER-inkomsten te kunnen opvangen.
D66 is tegen de bezuinigingen en zal de kabinetsvoorstellen dan ook niet steunen. Volgens D66-Kamerlid Kees Verhoeven is er "niks mis met snijden in vet, maar raken de bezuinigingen de omroep in het hart."