De radioreclamemarkt is in het derde kwartaal gegroeid met 2 miljoen euro, dat is een plus van 5% ten opzichte van een jaar eerder. Dit blijkt uit de cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB). Voor het zesde kwartaal op rij is te zien dat adverteerders meer radioreclame inzetten.
40% meer Branded Content
Grote groei is er bij non-spot-reclame op de radio te zien, deze stijgt met 40% ten opzichte van vorig jaar en komt nu uit op 3,3 miljoen euro. In het vorige kwartaal besteedden de adverteerders ook al fors meer in branded content campagnes, toen was de groei 45%. De spotreclameomzet stijgt met precies één miljoen euro naar 35,7 miljoen euro, een groei van 3%. De totale investering in radioreclame in het derde kwartaal van 2019 is 40 miljoen euro.
Hogere luistercijfers
Ook de luisteraars laten radio groeien, zowel in bereik als in luistertijd. Bij de 20-34-jarigen stijgt de radioluistertijd per week zelfs 24 minuten naar 16 uren en 13 minuten per week. In de belangrijke commerciële doelgroep 25-54 jaar wordt er per week maar liefst bijna 20 uur radio beluisterd in het derde kwartaal. In deze doelgroep stijgt de luistertijd dit jaar al drie kwartalen op rij.
RAB-directeur Liedewij Hentenaar: “Reclamebestedingen volgen de luisteraars. Radio is onverslaanbaar in bereik en aandacht van de luisteraar. Het is het grootste overdagmedium van ons allemaal en groeit door. Adverteerders zijn slim door te adverteren in deze kwalitatieve programma-omgeving om zo deze miljoenen doelgroep in het hart te bereiken.”