De verenigingsraad van de omroep Veronica heeft donderdagavond voor samenwerking met Sky Radio gekozen. Dat maakten alle partijen donderdag bekend. Een andere mogelijke kandidaat voor samenwerking was de publieke omroep BNN.
De vereniging Veronica heeft op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met Sky Radio. Sky Radio heeft het recht verkregen om haar nieuwe radiozender 103 FM om te dopen tot Radio Veronica 103 FM. Hierdoor is Veronica ook weer met radio in de ether en op de kabel, 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Veronica zal aandeelhouder worden van Sky Radio Limited. Een groot deel van de radiomedewerkers van Veronica zal overgaan naar Sky Radio.
Sky Radio directeur Ton Lathouwers is verheugd over het onderhandelingsresultaat dat gezamenlijk is bereikt. “Veronica is een sterk merk dat hoort bij een sterke radiopartner die veruit marktleider is in Nederland. We gaan er straks met Radio Veronica 103 FM vol tegenaan om Veronica weer te maken wat het was toen ik er zelf werkte: Een radiobedrijf om trots op te zijn. Op 31 augustus 29 jaar geleden ging Veronica als piraat uit de lucht, op die dag in 2003 zullen we met een gloednieuw Radio Veronica gaan beginnen dat opnieuw in de top 3 van de Nederlandse radiostations zal komen”
Door de overeenkomst ontstaat een groot mediaconglomeraat, want grootaandeelhouder in SBS is dagblad De Telegraaf. Door de deal gaan dus een dagblad, diverse tv-zenders, radiostations, een groot omroepblad, een drukbezochte internetsite, een bladenuitgeverij en een evenementenbedrijf met elkaar samenwerken. De alternatieve radiozender KINK FM, ook eigendom van Veronica, blijft gewoon uitzenden op de kabel. Een groot deel van de Veronica-werknemers kunnen in de nieuwe constructie blijven werken.
BNN-directeur G. Timmer is “op geen enkele wijze verrast” door de keuze. “Breekpunt was natuurlijk dat wij de naam Veronica niet wilden voortzetten. Daar heeft de raad vooral naar gekeken. De emotie heeft het gewonnen van de ratio.”
Op TV krijgt Veronica het kanaal van V8 dat omgedoopt gaat worden tot Veronica8.
Rond de introductie van het nieuwe multimediale Veronica zal een grootse marketing-campagne worden gevoerd. Naast spots op de eigen televisiezenders SBS 6, NET 5 en Veronica8, de radiozenders Veronica 103 FM en KINK FM, de tijdschriften Veronica Magazine en Veronica Satellite en de diverse internetsites van het bedrijf, zal er ook een radio, print en outdoorcampagne komen. Veronica zal zich ook, als vanouds, sterk gaan profileren middels promotieteams, grote events en muziekconcerten.