Veel radiostations zijn blij dat ze ongeschonden de zomer door zijn gekomen. "Ondanks de zomerperiode, waarbij veel van onze luisteraars met vakantie zijn, bereiken we nog steeds de magische drie miljoen luisteraars! Dat is een prachtig resultaat", meent Jan-Willem Brüggenwirth, algemeen directeur 538. Vanochtend werden de luistercijfers over juli en augustus bekend. Het commerciële radiostation bleef de nummer 1 positie houden, al daalde het marktaandeel wel met 0,4 procent.
100%NL steeg juist van 4,4 naar 4,7 procent marktaandeel. "Ondanks de drukke sportzomer met het EK-voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen, knallen de luistercijfers van 100%NL door het dak", meent Carlo de Boer, algemeen directeur van het radiostation. "Ten opzichte van een jaar geleden is ons marktaandeel met vijftien procent gegroeid. Hiermee toont 100%NL aan dat het station nog niet is uitgegroeid. De afgelopen drie jaar is het marktaandeel niet zo hoog geweest.
Ook Radio 10 Gold hoort bij de winnaars. Er kwam 0,3 procent marktaandeel bij. "De laatste keer dat Radio 10 Gold een vergelijkbaar marktaandeel behaalde was in april-mei 2008", laat de zender trots weten. Het marktaandeel was in juli-augustus drie procent.
Grote winnaar is Radio 1 dat er 1,0 procent marktaandeel bij kreeg. "Eerder onderzoek liet zien dat onze luisteraars de Radio 1 Sportzomer waarderen met hoge rapportcijfers en de mix van nieuws, sport en muziek aantrekkelijk vinden", zegt Radio 1 zendermanager Laurens Borst. "Nu is deze waardering ook vertaald naar mooie luistercijfers. Met elk groot sportevenement nam de beluistering en waardering voor het Radio 1 programma toe. Luisteraars moeten altijd even wennen aan een nieuw geluid en ik ben blij dat de luisteraars de fantastische inspanningen van alle omroepen en makers op Radio 1 weten te waarderen. Deze makers verdienen een groot compliment."