Volgens Martin Banga, directeur van Sky Radio en voorzitter van de vereniging van Commerciële Radiostations is ‘commerciële radio na 2003 geen gezonde bedrijfstak’. Dit vertelt Banga, die zich samen met Erik de Zwart verzette tegen de frequentieverdeling in 2003, in Adformatie.
De netto-opbrengst van de negen commerciële radiostations is volgens een onderzoek 130 miljoen euro per jaar. “De gezamelijk kosten bedragen per jaar 120 miljoen inclusief de betaling voor de etherfrequenties. Dat betekent dus dat de commerciële, landelijke radiobranche als geheel maar tien miljoen winst maakt,” vertelt Banga.
Volgens de Sky Radio-directeur maken alleen Sky Radio, Radio 538 en BNR Nieuwsradio winst. “Als de radiozenders niet de last van de hoge betalingen aan de overheid zouden hebben, zouden we kunnen spreken van een bloeiende sector.”
In het zelfde artikel geeft ook voormalig Radio 538-directeur Erik de Zwart zijn mening. Hij vindt dat bij de verdeling van de frequenties een zakelijke afweging moet worden gemaakt. “Met inhoudelijk eisen moet je als overheid niet bij commerciële stations aankomen, die moet je juist richten aan de publieke omroep. Geclausuleerde etherpakketten zijn dan ook onzin: de markt regelt zich zelf wel,” aldus de Zwart.