De markt voor radioadvertenties moet transparanter. Demissionair minister van Economische Zaken Van der Hoeven roept de branche op tot zelfregulering, zo schrijft Adformatie.
De NMA deed vorig jaar onderzoek naar de radioadverentiemarkt. Hieruit bleek dat er geen onoorbare kortingsafspraken worden gemaakt, maar wel dat 'de transparantie voor het adverterende mediabureau vergroot zou kunnen worden'. Naar aanleiding van dit onderzoek heeft de minister een bedrijf gestuurd naar het Radio Advies Bureau (RAB), het Platform voor Media-adviesbureaus (PMA) en de Bond van Adverteerders (BVA). Hierin roept ze de partijen op om samen met een initiatief te komen op het kortingssysteem bij bestedingsafspraken transparanter te maken.
De minister denkt in eerste instantie niet aan wetgeving, maar aan 'het zelfregulerende vermogen van de markt, bijvoorbeeld via een convenant of gedragscode'. Volgens het PMA bevat de brief nog veel onduidelijkheden en wacht de organisatie, na overleg met het RAB en de BVA, tot er een nieuwe kabinet is. De BVA laat weten voor meer transparantie te zijn, maar vindt dat de bal bij mediabureaus en radiostations ligt.
Volgens radioadviseur Ron Sterrenburg 'klopt het hele kortingensysteem in radioland niet'. Hij zegt verhalen te kennen van salesmensen die 60 procent korting geven en denkt dat er onmogelijk iets tegen te doen is. Carlo de Boer, directeur van 100% NL, zegt dat de markt al voldoende transparant is. "Elk mediabedrijf heeft adverteerders en maakt daar een contract mee. Daar staan altijd twee handtekeningen onder. Transparanter kan niet", zo reageert De Boer.