In Nederland zouden, als eerste land ter wereld, het Kijk- en Luisteronderzoek gebundeld moeten worden in één nieuw onderzoek. Dat stelt Bas de Vos voor, binnen Publieke Omroep hoofd KLO, een van de financiers van de huidige onderzoeken.
De Vos doet zijn uitspraken vandaag in vakblad Adformatie. Op basis van beide onderzoeken wordt jaarlijks meer dan een miljard euro aan mediabestedingen gepland. De contracten voor de uitvoering van zowel het huidige tv-onderzoek (uitgevoerd in opdracht van SKO) als voor de veelvuldig bekritiseerde dagboekjesmethode voor radio (uitgevoerd in opdracht van Pre), lopen eind volgend jaar af. Tenderdocumenten voor nieuwe onderzoekscontracten worden op dit moment voorbereid.
Volgens De Vos is dat de ultieme kans om te kijken of beide media voortaan gezamenlijk kunnen worden onderzocht. “Hierdoor ontstaan unieke inzichten in het gecombineerde radio- en tv-gedrag dat in de nabije toekomst ook steeds vaker mobiele content zal betreffen.”
Eind dit jaar gaat een proef van start met elektronische radiometers. De Vos: “Het medium radio alleen kan een toekomstig onderzoek met deze meters nooit financieren. Dus zou je een bundeling moeten overwegen. Tv zou daarom mee moeten lopen in die test.”
Volgens De Vos heeft dergelijk gecombineerd onderzoek ook het efficiencyvoordeel van één steekproef en één back-office. Wel zou het aantal respondenten, voor tv nu zo’n 2850, omhoog moeten, tot 4000 à 5000. “Zo’n grotere steekproef zal voordeliger zijn dan wanneer je beide steekproeven bij elkaar optelt.”