Als het lidmaatschapsgeld voor de omroepen wordt verhoogd, verliest BNN zeventig procent van haar leden. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Qrius. De Tweede Kamer debateert komende week over het mediabeleid en BNN wil aan de mediawoordvoerders van de partijen duidelijk maken dat het nieuwe beleid desastreuze effecten kan hebben. Als Staatssecretaris Medy van der Laan haar plannen doorzet, dan zal de publieke omroep de aansluiting met lastig te bereiken groepen als jongeren en allochtonen definitief verliezen, zo stelt BNN.
Het plan is om het lidmaatschap voor een omroepvereniging te verhogen van 5,73 euro naar 24 euro. Jongeren zullen volgens BNN massaal afhaken als lid. Uit hetzelfde onderzoek onder een representatieve steekproef van Nederlanders van 16 tot en met 50 jaar, blijkt tevens dat ten minste 62 procent van de leden van andere omroepen bij zon verhoging het lidmaatschap zal opzeggen. Dit zou ertoe leiden dat de huidige circa 3,1 miljoen leden zouden slinken tot slechts 1,3 miljoen leden.
“BNN heeft de politiek altijd gesteund in de opvatting dat er iets moest veranderen binnen de publieke omroep. Wij zijn voor meer centralisatie en een sterkere Raad van Bestuur. Maar de onwenselijke en waarschijnlijk onbedoelde effecten van dit plan zijn desastreus. Als dit doorgaat kent Nederland vanaf 2008 een smalle publieke omroep die slechts een klein gedeelte van Nederland vertegenwoordigt en bereikt. Een omroepvereniging voor jongeren zal niet meer bestaan of zo klein en onbetekenend zijn dat de doelgroep eraan voorbij zal gaan. 10 jaar werk van BNN is dan verloren en voor niets geweest”, zo zegt BNN-voorzitter Laurens Drillich.
Het te dure lidmaatschap van 24 euro zegt echter weinig over de steun die BNN heeft onder jongeren. Het Qrius-onderzoek laat namelijk ook zien dat 64 procent van de doelgroep een bedrag van 5 euro acceptabel vindt voor het geven van steun aan BNN. Dit bedrag is op een meer eigentijdse wijze te innen, bijvoorbeeld door middel van het sturen van een smsje à 2,50 of 5 euro.