De Zwitserse publieke omroep RTS maakt dit jaar een variant op 3FM Serious Request: The Lifeline. In het Franstalige deel van Zwitserland houdt de omroep voor de vijfde keer Coeur à Coeur: een inzamelingsactie die zich inzet voor kinderen uit ontwrichte gezinnen die hebben geleden aan mentale en fysieke mishandeling.
Hoewel eerdere edities een Glazen Huis-achtige opstelling hadden, is dat dit jaar vanwege de coronacrisis niet mogelijk. Om er nu een ‘coronaproof’ editie van te maken, geldt 3FM Serious Request: The Lifeline als inspiratie bron. Onlangs werd al bekend dat er buitenlandse interesse was voor het Lifeline-concept.
DJ’s lopen in de nieuwe opzet door verschillende plaatsen in Zwitserland, op zoek naar bijzondere verhalen rond het gekozen thema. Er zijn wel verschillen: zo wordt er niet 24 uur per gelopen door verschillende dj-teams en wordt er tijdens reclame en nieuwsbulletins naar de volgende bestemming gereden.
The Lifeline
3FM hield eind 2018 de eerste editie van The Lifeline, waarin dj’s een dagenlange wandeltocht maken om daarmee geld op te halen voor het goede doel. Twee jaar geleden brak 3FM met het Glazen Huis, dat jarenlang als de publiekstrekker van de zender gold.
Voor het Glazen Huis, dat bedacht werd in 2004, was destijds ook veel buitenlandse interesse. Onder meer Zwitserland, België, Zweden, Kenia en Zuid-Korea namen het populaire concept over en plaatsten ook een Glazen Huis in hun land.
Foto: NPO 3FM