Het Nederlandse Talpa Radio International is de nieuwe eigenaar van het Belgische commerciële radiostation 4FM. De overname volgt op de management buy-out die de directie van 4FM afgelopen zomer uitvoerde. Voor Erik de Zwart, directeur van Talpa Radio International, is 4FM een uitgelezen investeringsmogelijkheid. “4FM heeft het afgelopen jaar een sterke groei doorgemaakt,” zegt De Zwart. “Dankzij de investeringscapaciteit en de strategische visie van Talpa hopen wij die groei de volgende jaren verder te kunnen versnellen.”
Talpa Radio International is de radiogroep van John de Mol. Het bedrijf verwierf de afgelopen jaren radiobelangen in Nederland (Noordzee FM, Radio 10 Gold) en Denemarken (Radio 100 FM) en verkrijgt nu dus alle aandelen van 4FM. Het wordt zowel eigenaar van de participatie die eerder in handen was van Deficom als van de aandelen van het management.
In het kader van haar groeistrategie gaat Talpa voor 4FM vanaf 1 januari 2005 een samenwerking aan op commercieel, technisch en administratief vlak met Q-music, het landelijke commerciële radiostation van de VMMA (eigenaar van onder andere VTM, Kanaal 2 en Jim tv). Q-music zal vanaf die datum de reclameverkoop van 4FM voor haar rekening nemen.