Talpa gaat al z’n mediabedrijven bundelen en krijgt een nieuwe naam: Talpa Network. Onder meer zijn radiostations Radio 538, Radio Veronica, Sky Radio en Radio 10 komen erin te zitten. Net als tv-zenders SBS 6, Net 5, Veronica en SBS 9 en de onlinediensten Juke en Kijk.
Tussen al die takken van het bedrijf gaat meer kruisbestuiving plaatsvinden. SBS 6 en Radio 538 gaan bijvoorbeeld samen de Olympische Winterspelen achter de schermen verslaan.
Het bedrijf van John De Mol heeft ook het e-commercebedrijf Emesa overgenomen. Dat is vooral bekend van de website Vakantieveilingen. Met de overname krijgt het bedrijf data van vijf miljoen abonnees in handen. Die data wil De Mol gebruiken om gerichter reclame aan te maken.
In een toespraak voor zakenrelaties zei John de Mol vandaag dat bedrijven als Google en Facebook de macht in de mediawereld naar zich toe willen trekken. Ze domineren de online advertentiemarkt en daarom wil De Mol z’n bedrijf versterken door crossmediale oplossingen te bieden aan adverteerders.
Profielen
Het sluit aan bij wat Talpa Radio-baas Menno Koningsberger onlangs al zei over profielen van luisteraars die Talpa op dit moment aan het opslaan is. “Als je weet wat een persoon aanklikt, wat die kijkt en luistert, dan kun je dat profiel steeds verder verrijken.” Talpa combineert daarvoor alles wat ze aanbieden. Dus ook de informatie van de tv- en internettak. “Aan de achterkant bij Talpa worden die profielen verrijkt om steeds meer op de persoon te kunnen targeten.”
Ook DAB+ is daarbij te gebruiken. “Er zijn al producten op de markt die DAB+ en internet combineren. Je luistert dan via DAB+ en krijgt via internet reclame. Die reclame is dan alleen voor jou interessant. Deze combinatie is de toekomst”, zo zegt Koningsberger. “We willen van massabereik naar massabereik én individueel bereik.”