Supermarkten prijzen hun aanbiedingen steeds minder via de radio of tv aan. Door de prijszenoorlog die nu tussen de supermarktketens heerst is de krant een gewild advertentiemedium geworden. “Advertenties in de krant blijken de beste manier om veel mensen op de been te krijgen”, jubelt Cees Anceaux van NRp Dagbladen, de organisatie die advertenties in regionale bladen verzorgt tegenover het ANP. Volgens Paul Gremmer van Adformatie, het vakblad voor de reclamewereld, is de prijzenoorlog zelfs de redding voor veel kranten.
Supermarkten stapten de laatste jaren juist steeds meer over naar radio en tv. Albert Heijn stopte bijvoorbeeld per 1 januari vorig jaar zijn wekelijkse advertenties in de kranten. Volgens Anceaux beseffen ze inmiddels, zeker Albert Heijn, dat er nadelen zijn. “Via de tv kun je een dergelijke prijzenslag niet voeren. Al een maand vooraf moet je ruimte in het reclameblok op tv hebben ingekocht. Een advertentie voor de krant kun je vandaag bedenken en morgen erin hebben. De dag erna kun je hem weer aanpassen”, aldus Anceaux. Gremmer: “En de mensen hebben het hele boodschappenlijstje in een keer voor zich. Op een bladzijde staan honderd artikelen en met de krant in de hand kun je de schappen langs.”