Sublime wordt slachtoffer van de nieuwe FM-veiling deze zomer en verliest daarmee haar FM-frequentie. Dat verwacht Arjan Snijders. “Ik denk dat het klaar is voor Sublime op de FM”, zegt hij in de podcast ‘Dit was de Radio’.
Mediahuis kocht onlangs Radio Veronica van Talpa, en nam SLAM! en 100%NL over van RadioCorp. Daarmee heeft Mediahuis, dat al eigenaar is van Sublime, nu vier zenders met een FM-frequentie.
Voor de komende FM-veiling geldt de regel dat een radiobedrijf maximaal drie FM-zenders mag hebben. En dus verliest één station van Mediahuis straks de FM-frequentie.
“Er is te weinig publiek voor zenders als Sublime”, zegt Arjan in de podcast. “Het is altijd onder de één procent marktaandeel gebleven.” Hij verwacht dat Mediahuis gaat inzetten op Radio Veronica als grootste zender en SLAM! en 100%NL daarna.
Mediabedrijven
Partijen konden tot begin deze maand bieden op de commerciële FM-frequenties, die later dit jaar onder de veilinghamer gaan.
Snijders verwacht dat naast Mediahuis, FD Mediagroep (eigenaar van BNR) en Talpa (met Radio 538, Radio 10 en Sky Radio) ook DPG Media met meerdere zenders een gooi naar de FM-frequenties doet. Naast Qmusic noemt hij JOE en NU.FM, als nieuwsradiozender van NU.nl, als optie.
“Maar er kunnen natuurlijk meer uitdagers bijkomen”, zegt Arjan. “Spotify, Apple, Amazon of misschien toch RTL?”.