De Stichting Etherreclame (STER) van de publieke omroep heeft in november een omzetrecord gehaald. In tijden waarin media klagen over tegenvallende advertentie-inkomsten heeft STER-radio al zoveel radiospotjes verkocht dat de maandomzet 10 miljoen euro bedraagt.
Het vorige maandrecord dateert van mei 2000. De omzet bedroeg toen 9,1 miljoen euro. Volgens G. Stolk, salesmanager STER-radio, is de recordomzet opmerkelijk gezien de ongunstige economische tijd.
Volgens hem valt het succes te verklaren uit het relatief lage bedrag dat met radiocommercials is gemoeid, terwijl het bereik wel groot is. “Dit record geeft de kracht van het medium radio aan en van de publieke radiozenders in het bijzonder”, schetst STER-directeur J. Minnaar vrijdag. “Reclame op radio is niet duur, effectief en zeer flexibel inzetbaar. Steeds meer adverteerders weten hun weg naar radio te vinden.”
Eind augustus lanceerde het Platform Radio Exploitanten de campagne ‘Met een beetje fantasie kies je voor radioreclame…’. Volgens Stolk heeft ook die campagne zeker effect gehad. ,,Al kan ik dat niet cijfermatig onderbouwen.” Ook andere, commerciële radiozenders behalen volgens hem in deze periode meer omzet middels radioreclame.