De Stichting Ether Reclame (STER) maakt voor het eerst in haar geschiedenis reclame voor zichzelf. Om de reclametijd tussen de wedstrijden van het WK-voetbal te slijten, zendt de STER sinds kort een radiospotje uit waarin ze adverteerders oproept te adverteren.
Omdat Nederland niet meespeelt op het WK, dat eind mei begint in Japan en Zuid-Korea, heeft de STER meer moeite om adverteerders binnen te halen. Normaal staan bedrijven te dringen om rond WK-wedstrijden reclame te maken, zegt STER-productmanager R. van Santen. Hij verwacht tussen de 6 en 7 miljoen euro aan reclame-inkomsten mis te lopen.
De STER hanteert ook lagere prijzen; 1200 euro voor dertig seconden reclametijd tussen rechtstreeks uitgezonden wedstrijden. Voor dezelfde dertig seconden moest tijdens het Europees Kampioenschap in 2000 nog 70.000 euro worden betaald.
Sportmarketingdeskundige F. van de Wall Bake denkt dat het verlies rond het WK voor de STER nog hoger zal uitpakken. ,,Ik verwacht dat ze 10 miljoen euro mislopen omdat Nederland niet deelneemt. Ook het feit dat de rechtstreekse wedstrijden overdag worden uitgezonden, helpt niet mee. Dat scheelt kijkers en daarmee adverteerders. Ik denk trouwens dat bedrijven per saldo minder in reclame investeren vanwege de verslechterde economische situatie.”