De STER heeft een reclamespot van BNR Nieuwsradio van Radio 1 gehaald. De reclameverkoper van de publieke omroep heeft net als veel commerciële zenders de regel dat er geen reclames van concurrende zenders worden uitgezonden. "Vandaar dat we hebben gewerkt met een 'trojan commercial' ", aldus BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich.
"Onder de naam 'Bay & Air' hebben we STER-zendtijd ingekocht. Daardoor konden we als eerste commerciële radiozender ooit adverteren op de publieke omroep." Fröhlich hekelt het beleid van de STER om geen spots van concurrenten toe te staan. "Ik vind dat kleinzerig. Wij zenden ook gewoon spotjes uit voor de VARA-gids, totaal geen probleem. We willen mensen graag laten weten dat er een keuze is als het om nieuwsradio gaat."
NPO-radiodirecteur Jan Westerhof kan de stunt van de commerciële zender wel waarderen. "BNR wist de regels met slimmigheidje en op een grappige manier te omzeilen. Tijdens het tandenpoetsen viel het spotje me al op en ook het presentatieduo van het Radio 1 Journaal was de reclamespot niet ontgaan. BNR heeft ons bij de neus gehad", zegt hij tegen BNR. Hij vindt de stunt slim aangepakt door vrijdagmiddag vlak voor het weekeinde zendtijd in te kopen.
De reclamespot waar het om gaat is te beluisteren via de website van BNR.