De reclameblokken van de Stichting Ether Reclame (STER) op de publieke internetsites en radio- en televisiezenders hebben vorig jaar 226 miljoen euro opgebracht. Dat is 18 procent meer dan in 2007. Toen was de opbrengste 192 miljoen euro.
”De sportevenementen en de terugkeer van de Eredivise hebben ons geen windeieren gelegd”, aldus een woordvoerster. Maar ook programma’s als Spoorloos, De Reünie en het Journaal ”die altijd goed scoren” lokken adverteerders. De STER spreekt van ”een uitstekend jaar”. Dat zou te danken zijn aan de ”zeer goede prestaties van de publieke omroep”.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, gaat het geld niet naar de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), maar naar het ministerie van OC&W. De opbrengsten worden toegevoegd aan de mediabegroting. Behalve het publieke bestel worden daar ook koren en orkesten en het instituut Beeld en Geluid van gefinancierd.
Volgens de STER gaat het beter met televisie dan radio en internet. ”Vooral de reclamebestedingen op televisie staan niet onder druk.”