Zowel de STER als IP/HMG weigert de nieuwe televisiecampagne van Noordzee FM uit te zenden. Zonder enige duidelijke opgaaf van redenen hebben beide partijen aangegeven de commercials te weigeren. De campagne moet de nieuwe dj’s Gordon en Jensen promoten.
‘Het is ronduit belachelijk en hypocriet te noemen dat de campagne geweigerd wordt,’ meldt een verontwaardigde Erik de Zwart. ‘IP/HMG zendt wel commercials uit van Sky Radio en Business Nieuws Radio. Die van ons vinden ze nu in een keer een groot probleem. Raar, ook omdat zowel Gordon als Jensen gezichten zijn van Yorin. De houding van de STER kennen we maar al te goed. Een duidelijk voorbeeld van het afschermen van de markt. Alleen spotjes voor de publieke radiozenders worden gedraaid’
Dagblad de Telegraaf belde vandaag om reacties bij de IP en de STER. Ton Rozestraten, directeur van IP, vindt de discussie lichtelijk vermoeiend aan het worden. Hij legt uit: “Het is een beetje herhaling van zetten. Erik de Zwart kent het beleid dat wij voeren dondersgoed. Wij voeren al jaren hetzelfde beleid. Yorin FM zit in dezelfde doelgroep als Noordzee FM, dus daarom besteden wij daar geen aandacht aan.”
Julius Minnaar, algemeen directeur van de STER, noemt dezelfde reden: “Wij zenden nóóit reclame uit van onze concurrent. En dat is Noordzee FM voor ons. We vinden dan ook niet dat we die zender in het zadel hoeven helpen. Ik vind de weigering niet meer dan logisch. De Telegraaf gaat op de voorpagina toch ook geen leden werven voor het Algemeen Dagblad?”
De geplande televisiecommercials worden wel uitgezonden vanaf 27 januari op SBS 6, Net 5, V8, Veronica TV, TMF en MTV. De commercials maken onderdeel uit van een groots opgezette campagne onder de noemer ‘Het Roer Gaat Om!’