Home Landelijke radio Ster-directeur: “STER-reclame afschaffen is absurd plan”

Ster-directeur: “STER-reclame afschaffen is absurd plan”

Logo van STER

Het afschaffen van de Ster-reclames zou ‘ondoordacht en kortzichtig’ zijn. Dit zegt Frank Volmer, directeur van de Ster, in het AD. “Een absurd voorstel.” Hij denkt dat hierdoor de NPO moet inkrimpen en er misschien zenders moeten worden geschrapt.

De Ster is verantwoordelijk voor de reclameverkoop en verliest door het afschaffen haar enige klant. De publieke omroep haalt ongeveer een kwart van haar budget (200 miljoen euro) uit die reclameverkoop. De afgelopen vier jaar is dit volgens Volmer met zo’n 40 miljoen euro afgenomen. Dit komt door dalende luistercijfers bij NPO 3FM en concurrentie op tv van platforms als Netflix en Videoland.

Onafhankelijk

De NPO wil niet langer afhankelijk zijn van de grillige reclamemarkt en pleit daarom voor het stapsgewijs afschaffen van de STER-reclameblokken. NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman gaf dit aan in haar recente nieuwjaarstoespraak. Wel verwacht ze dat de politiek dit blijvend zal compenseren. Dit zou gaan om 80 cent per Nederlander per maand. In Den Haag wordt dit scenario momenteel besproken en doorgerekend.

Risico

Volgens Frank Volmer neemt de NPO en ‘iedereen die pleit voor dit plan’ een ‘doelbewust risico’. “Als ik naar het huidige politieke klimaat kijk, schat ik namelijk in dat het afschaffen van reclames níet zal worden gecompenseerd. Een logischer scenario om dit financieel te compenseren, is dat de publieke omroep verder moet inkrimpen en misschien zenders moeten worden geschrapt.’’

“200 miljoen euro per jaar van de STER is veel geld. Minister Arie Slob (Media) zou van dat bedrag elke basisschool van een extra leerkracht kunnen voorzien’’, vervolgt Volmer. “Het zou onverstandig zijn als hij afscheid neemt van inkomsten die zorgen voor een solide basis onder de mediabegroting. Een van de belangrijkste redenen om ooit de STER op te richten, was juist om de afhankelijkheid van de politiek te verminderen.”