Ster gaat geen gebruik meer maken van advertentiecookies op de websites van de publieke radiozenders en andere sites van de publieke omroep. De reclameverkoper heeft onderzoek laten doen naar de cookies en zegt dat de reclamecampagnes die zonder deze cookies zijn ingezet net zo goed of zelfs beter presteren dan de campagnes met cookies.
De cookies zorgen er voor dat bezoekers gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt. Afgelopen maanden onderzocht Ster de effecten daarvan. “Hierbij werd, naast het eigen Ster-netwerk, ook gekeken naar data van daarbuiten die werden aangeleverd door de merken die meededen aan het onderzoek. In het onderzoek werd met name gekeken naar het gedrag op de site naar aanleiding van een klik op de campagne.”
Uit de resultaten blijkt dat de campagnes zonder cookies vergelijkbaar scoren op variabelen zoals het aantal bezoekers dat aankomt op de website en het aantal keer dat zij doorklikken naar andere pagina’s.
TOESTEMMING
Om de cookies te mogen plaatsen moet er toestemming worden gevraagd aan de gebruiker. Deze ‘cookie-meldingen‘ worden over het algemeen als irritant ervaren. Daarnaast beperken ook grote browsers als Safari en FireFox – en in 2021 ook Chrome – het gebruik van de cookies, waardoor adverteren op basis van persoonlijke gegevens in de toekomst wellicht niet langer mogelijk zal zijn.
Ster is volledig gestopt met de advertentiecookies en dus ook met het vragen van de toestemming daarvoor. “Nu blijkt dat je ook zonder advertentiecookies de gewenste resultaten kan behalen, is er geen enkele reden meer om vast te houden aan de persoonlijke data van bezoekers voor advertentiedoeleinden”, aldus Tom van Bentheim, teammanager online bij Ster. “Deze resultaten laten zien dat merken een cookieloze toekomst met een gerust hart tegemoet kunnen gaan.”
Foto: STER