Staatssecretaris Van der Laan (Media) laat onderzoeksbureau TNO bekijken wat de mogelijkheden van extra reclame-mogelijkheden zijn voor Publieke Omroep (PO). In Adformatie zegt ze dat de traditionele reclamespot minder belangrijk wordt en dat wil weten of product placement (artikelen die opduiken in een tv-programma) en sponsoring soelaas kunnen bieden.
“Het traditionele reclameblok heeft zijn langste tijd gehad”, zegt Van der Laan in het blad. “Dat betekent dat de financieringsbronnen van PO in gedrang komen en dat je als overheid moet nadenken of je alternatieve reclame- of externe inkomstenbronnen gaat zoeken.” Voor de zomer hoopt zij de onderzoeksresultaten te presenteren.
De Tweede Kamer ziet helemaal niets in de plannen van de staatssecretaris. CDA, VVD en PvdA schieten haar plannen bij voorbaat af. “Programmas van de PO moeten niet afhankelijk zijn van sponsors”, zegt Kamerlid Atsma. PvdA’er Van Dam noemt het plan zelfs “echt absurd”.