De SP heeft aan staatssecretaris Van Bijsterveldt van Media kamervragen gesteld over de deal die Coca Cola en 3FM hebben gesloten rondom Serious Request. Coca Cola is hoofdsponsor van de kerstactie van de publieke popzender en daarom zou het bedrijf verantwoording aan de zender moeten afleggen over de omgang met andere media rond kersttijd. Dit blijkt uit een e-mail aan de Sky Radio Group, die in handen is van de Telegraaf. Sky Radio is onderdeel van TMG, het moederbedrijf van de Telegraaf.
SP-Tweede Kamerlid Van Dijk vraagt zich af of die exclusiviteit wel in de haak is. Het Commissariaat voor de Media stelt namelijk strenge voorwaarden aan het sponsoren van evenementen door publieke omroepen. Ze vraagt vraagt zich af of de publieke omroep niet over de schreef gaat, door zichzelf een ’commerciële machtspositie’ te verschaffen.
Coca Cola laat aan de Telegraaf weten dat slechts uit eerbied is afgesproken om het mediaplan voor de feestdagen voor te leggen aan 3FM. "We hebben het te sterk uitgedrukt als we schrijven dat echt goedkeuring nodig is", aldus de frisdrankfabrikant.
3FM laat weten Coca Cola 'niets in de weg en niets op te leggen leggen' Er wordt ieder jaar bij het Commissariaat voor de Media ontheffing aangevraagd voor Serious Request. Bij die aanvraag wordt ook de complete financiële huishouding voor het project voorgelegd. "We zijn erop gebrand Serious Request volkomen schoon te houden."