SoundAware gaat in opdracht van Stichting NLO (Nationaal LuisterOnderzoek) commercials en -programma’s op de radiozenders registreren. Dit is een uitbreiding op het bestaande Nationaal LuisterOnderzoek.
Stichting NLO heeft in 2012 een tender uitgeschreven, waarbij de keuze is gemaakt voor SoundAware. Hun jarenlange ervaring met het leveren van bewijsnummering aan radiozenders heeft hierbij een belangrijke rol gespeeld. Het bureau wordt verantwoordelijk voor het registreren van reclameblokken, commercials en programma’s zoals uitgezonden op de radiozenders. Het project bestaat uit twee soorten activiteiten, namelijk het vaststellen van begin- en eindtijden van programma’s, reclameblokken en commercials en het toekennen van uniforme kenmerken aan commercials en programma’s. De registratie is vanaf 1 januari al operationeel. De worden in het voorjaar beschikbaar.
De meeste zenders doen mee aan de volledige registratie en harmonisatie: Radio 1, Radio 2, 3FM, Radio 4, Radio 5 Nostalgia, Radio 6 Soul & Jazz, 538, Radio 10 Gold, Slam!FM, Sky Radio, Radio Veronica, Q-Music en BNR Nieuwsradio. De verwachting is dat het aantal deelnemende zenders de komende jaren toe zal nemen.
Nicole Engels, directeur NLO, zegt hierover: "Met de registratie en harmonisatie creëren we een eenduidige en transparante datastroom van uitzendinformatie, die gebruikt kan worden voor campagne- en programma evaluaties, concurrentie-analyses en die dienst kan doen als bewijsnummering voor uitgezonden radiocommercials." SoundAware meet en rapporteert al dagelijks het muziekgebruik op de Nederlandse publieke en commerciële zenders, ondermeer in opdracht van de Stichting Nederlandse Top 40, diverse mediabureau's, platenmaatschappijen en radiostations.