Slam!FM begint een kort geding tegen de minister van economische zaken. De eigenaar van Slam!Fm, ID&T stelt dat het ministerie grote fouten heeft gemaakt bij het opstellen van de vergunningvoorwaarden bij de verdeling van de radiofrequenties in 2003.
ID&T verkreeg in 2003 een frequentievergunning voor een geclausuleerde radiofrequentie. Sinds februari worden daarop de uitzending van Slam!FM verzocht. Eén van de voorwaarden in de door de minister verstrekte vergunning betreft het uitzenden van hitmuziek. ID&T mag gedurende 7,5% van haar uitzendtijd overdag hits ten gehore brengen. Over de definitie van het begrip hitmuziek heeft het ministerie, ondanks herhaald verzoek van ID&T, tot nu toe geen duidelijkheid kunnen geven.
Bas Meijer, directielid van ID&T: “Het gaat er om dat in ons segment, dancemuziek, van muziekwerken die in de hitlijsten staan, altijd meerdere versies worden uitgebracht. Remixen, radio-edits, lange albumversies, kortere versies, club mixen, etcetera. In de ministeriële regeling bij de veiling in 2003 is door de minister opgeschreven dat andere versies van muziekwerken die in de hitlijsten hebben gestaan en die vaak in grote mate lijken op het origineel, zoals radio-edit versies, niet meetellen als hitmuziek. Ons radiostation Slam!FM draait uitsluitend radio-edits. Nu stelt het ministerie opeens achteraf dat ‘andere versies voor de gemiddelde luisteraar hoorbaar anders moeten zijn’ en ‘dat er sprake moet zijn van een muzikale toevoeging’. Dit staat lijnrecht tegenover datgene wat de minister voorafgaand aan de veiling heeft opgeschreven. Daarnaast hebben wij het ministerie herhaaldelijk gevraagd hoe het ministerie bepaalt wat de hitversie is van een muziekwerk. Bijvoorbeeld van de plaat ‘Just Be’ van DJ Tiësto bestaan ongeveer 10 verschillende versies. Wij hebben het ministerie gevraagd op basis van hun criteria aan te geven welke versie van ‘Just Be’ als de hitversie moet worden aangemerkt. Daarop komt geen antwoord. Als het ministerie het niet weet, hoe moeten wij het dan weten? Het lijkt er op dat het ministerie onbruikbare vergunningvoorwaarden heeft opgesteld. Dat is dan het probleem van de minister. Daarvan mag ID&T niet het slachtoffer worden. Als je miljoenen euro’s betaalt voor een frequentievergunning is dit soort onduidelijkheid niet acceptabel.”
Inmiddels hebben diverse mediaconcerns, waaronder Radio 538 en RTL, een klacht tegen Slam!FM ingediend bij het Agentschap Telecom, het toezichthoudend orgaan van het ministerie. Deze partijen stellen dat Slam!FM te veel hitmuziek zou draaien. Op basis van deze klacht heeft het Agentschap een onderzoek laten uitvoeren door het Commissariaat voor de Media. Bas Meijer: “ID&T vraagt al weken aan het Agentschap om de resultaten van hun onderzoek bekend te maken. Ook dat gebeurt niet. Er hebben in 2004 maar liefst drie onderzoeken plaatsgevonden en nu dus weer een. ID&T heeft nog steeds geen besluit van het ministerie ontvangen. Kennelijk weten ze het bij het ministerie ook niet meer. Uit de wandelgangen hebben wij begrepen dat het ministerie vreest dat de grote radio partijen die vijftig tot tachtig miljoen euro hebben betaald voor hun frequentie, de betalingen aan het ministerie stopzetten als blijkt dat het ministerie bij de vergunningverlening aan ID&T steken heeft laten vallen. Als dat zo is, dan moet het ministerie dat probleem met die partijen oplossen en het niet het probleem van ID&T maken.”
Michel de Winter, directeur SLAM!FM: “Zoals onlangs bekend gemaakt, zoekt ID&T voor haar radiostation Slam!FM een partner. De onduidelijkheid die door het ministerie wordt gecreëerd, frustreert onze zoektocht naar partners. Bovendien is het in deze situatie lastig om adverteerders voor langere tijd aan je te binden. Wij lijden hierdoor substantiële schade. Het wordt hoog tijd dat er eindelijk duidelijkheid komt. Aangezien het ministerie die kennelijk niet kan of wil geven, kunnen wij niet anders dan de rechter om duidelijkheid vragen.”