Slam!FM zendt iedere zaterdag tussen 15:00 en 18:00 uur de Slam!40 uit. Bij de hitlijst gaat het roer om. Waar nu bij hitlijsten de focus ligt op airplay en verkoop, gaat bij de Slam!40 daadwerkelijke waardering en beluistering de lijst bepalen.
De nieuwe ranking komt onder andere tot stand door een samenwerking met Spotify. Zij rapporteren de meest afgespeelde tracks in Nederland van de afgelopen zeven dagen. Daarnaast neemt de Slam ook YouTube statistieken mee van de meest bekeken en gewaardeerde muziekvideo’s van ons land. Deze data in combinatie met een continu muziekonderzoek van Slam!FM onder jongeren tot 35 jaar, bepalen de nieuwe hitlijst.
Programmadirecteur Menno de Boer: "De directe verkoop van muziek staat al jaren onder druk. De verkoopaantallen van downloads en singles weerspiegelen lang niet altijd de daadwerkelijke waardering en beluistering van tracks. De samenwerking met Youtube en Spotify, geeft ons directe toegang tot vitale beluisteringgegevens. Dit gaat zorgen voor een relevante en ‘snellere’ lijst. De eerste editie kent een aantal zeer verrassende binnenkomers!"