SLAM! mag in 2017 voor het eerst sinds jaren weer alcohol-gerelateerde commercials uitzenden. Volgens de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) voldoet geen enkele radiozender in Nederland aan de definitie ‘jongerenzender’.
STIVA laat jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Er geldt een verbod voor reclame van alcoholhoudende drank aan een publiek dat voor méér dan 25 procent bestaat uit minderjarigen.
SLAM! voldeed de afgelopen jaren aan die definitie van jongerenzender en mocht dit jaar, maar ook in de jaren ervoor, geen alcohol-gerelateerde commercials uitzenden. En hoewel SLAM! pretendeert een jongerenzender te zijn, ziet STIVA dat dit keer niet en dus mag de zender alcoholreclames gaan uitzenden in 2017.
Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen in luisterpubliek wordt uitgegaan van het gemiddelde van de luistercijfers, afgezet tegen het gehele programma-aanbod van een zender. Stichting Kijk Onderzoek (SKO) heeft aan het onderzoek meegewerkt.
Televisiezenders Nickelodeon, TeenNick, Disney Channel en Disney XD mogen in 2017 geen alcoholreclames uitzenden.