Muziekzender Sky Radio vindt het vervelend dat er de afgelopen tien jaar geen nieuwe internationale kersthit meer is geweest. Volgens music director Frans van Dun was Mariah Carey met All I want for Christmas, uit 1993, de laatste artiest die een wereldwijde kersthit scoorde.
Zijn muziekstation heeft daar last van, omdat Sky zich commercieel gezien primair richt op 25- tot 35-jarigen. “En die groep wil je muziek voorschotelen die ze zelf in hun jeugd nog hebben meegemaakt om zo het gevoel van kerst op te roepen. Daarom is er dringend nieuw bloed nodig”, aldus Van Dun tegenover de Gelderlander.
Voorlopig kan Van Dun nog wel even uit de voeten met het nummer van Carey, de hit van Band Aid (Do they know it’s Christmas?) en de absolute kersthit Last Christmas van Wham. Qua Nederlandse nummers doet Flappie van Youp van ’t Hek het nog altijd goed. Maar als die nummers te veel op de zender komen heeft de luisteraar het op een gegeven moment wel gehad.
Volgens Van Dun speelt het gebrek aan geld in de platenindustrie het ontstaan van nieuwe kersthits parten. “Maatschappijen moeten grote investeringen doen voor een korte tijd waarin de single moet scoren. In Nederland geldt dan nog het specifieke probleem dat sinterklaas het draaien van kerstmuziek tegenhoudt. Pas na 5 december kan je met kerstliedjes aan de slag.”
Amerikaanse artiesten maken wel kerstnummers, maar die zijn volgens Van Dun niet mainstream genoeg. “Zo kwam Destiny’s Child enige tijd geleden met kerstmuziek, maar die was specifiek op de Amerikaanse zwarte markt gericht. Een echte oplossing voor het probleem zou ik niet direct weten. Misschien zou iemand eens kunnen beginnen met het coveren van een bestaande kersthit?”