Volgens Sieb Kroeske, docent Radio Management aan Hogeschool InHolland, heeft 3FM Serious Request zeker nog toekomst. Maar, zegt Kroeske, wel met de nodige aanpassingen. “Het is tijd voor een eigentijdse aanpassing, naar idee wat men ook in Vlaanderen en Wallonië heeft gedaan. Het goede doel wellicht dicht bij huis zoeken en tastbaarder maken.” Kroeske pleit er daarbij voor om het publiek het doel te laten bepalen en het evenement op één vaste locatie in het midden van het land te houden.
Het Glazen Huis in Apeldoorn haalde in de eerste 24 uur bijna een miljoen euro op. “Wat 3FM met Serious Request in beweging brengt ieder jaar is indrukwekkend en mag niet onderschat worden”, benadrukt Kroeske. “Ik lees zo hier en daar wat minder positieve reacties, maar de overgrote meerderheid is nog steeds heel erg in beweging te krijgen. De aanpak en de inzet van het 3FM-team is zeer bewonderenswaardig. Ook social media-matig is 3FM overweldigend en vooruitstrevend op mediagebied.”
Bij een vernieuwde opzet van 3FM Serious Request pleit Kroeske voor één vaste locatie in het midden van Nederland. “Ik heb daar wel mooie ideeën over”, aldus de radiodocent.
Luistercijfers 3FM
In de meest recente luistercijfers is 3FM wederom gedaald in marktaandeel, met 0,2 procentpunt tot de historisch lage 3,8%. “Het lijkt wel of er geen bodem is”, aldus Kroeske. “Wat wel duidelijk is, is dat de beoogde jongere doelgroep die 3FM tracht te binden en vinden, een kleiner marktaandeel oplevert.”
Volgens Kroeske is het vooral Radio 2 die ‘profiteert’ van de luisterdip van 3FM. “De meeste aanhang van 3FM is met een aantal dj’s naar Radio 2 meegegaan, dat is wel duidelijk.” Of ook Giel Beelen met zijn nieuwe ochtendshow op Radio Veronica luisteraars wegsnoept van 3FM, durft Kroeske nog niet te zeggen. “Dat kunnen we pas in de loop van 2018 echt inschatten.”
Jongeren luisteren wél radio
Dat jongeren geen radio meer luisteren en al hun muziek via streamingsdiensten als Spotify, Deezer en Apple Music vergaren, klopt volgens Kroeske niet. “Bij een klein onderzoek onder eerstejaars HBO-studenten bleek heel duidelijk dat jongeren nog steeds de traditionele radio opzoeken voor het ontdekken van nieuwe muziek. 3FM vervult die rol heel duidelijk. De grootte van die doelgroep is echter kleiner dan oudere doelgroepen. 3FM zal daarom genoegen moeten nemen met een kleiner marktaandeel.”
Eerder zei Kroeske al tegen deze site dat hij verwacht dat 3FM binnen 1 á 2 jaar weer een marktaandeel kan hebben tussen de 4 en 6%. “Zo’n marktaandeel bij de moeilijk te vangen jongeren is dan knap”, aldus de radiodeskundige.
Foto: Raymond van Olphen | NPO 3FM