3FM Serious Request 2010 heeft 11,3 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder via radio, tv en internet getrokken. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos en Jansen in opdracht van 3FM en uit kijkcijfers van stichting SKO en internetcijfers van Sitestat.
Met 11,3 miljoen mensen zijn 79 procent van alle Nederlanders bereikt. In 2009 was dit 10,9 miljoen mensen, 75 procent. De bekendheid van de actie is gestegen naar 87 procent. Dat is vijf procent meer ten opzichte van 2009. De bekendheid in de leeftijdscategorie 10 tot 34 jaar is 96 procent. Vrijwel alle jongeren hopen dat de publieke popzender volgend jaar weer een 3FM Serious Request organiseert.
3FM Serious Request vond van 18 tot en met 24 december 2010 plaats in Eindhoven. Dj’s Giel Beelen, Gerard Ekdom en Coen Swijnenberg maakten zes dagen lang radio, zonder te eten, vanuit het Glazen Huis op de Markt. De actie bracht in totaal een recordbedrag van 7.135.707 euro op, ruim 3 miljoen euro meer dan vorig jaar door het Nederlandse publiek bijeen werd gebracht. De 7.135.707 euro wordt gebruikt om de stille slachtoffers van aids in Afrika hulp te bieden. Dit zijn de kinderen die met het verlies van hun ouders, hun toekomst grotendeels verliezen. In samenwerking met het Rode Kruis zamelde 3FM voor deze stille ramp geld in.
Wilbert Mutsaers, zendermanager 3FM: "Records zijn nooit het uitgangspunt bij 3FM Serious Request. We zetten een stille ramp op de kaart en dan is iedere euro er één die anders niet ingezameld wordt. We helpen mensen, die zonder deze actie waarschijnlijk niet worden geholpen. Dat telt. De ontelbare initiatieven en inzamelingacties uit het hele land hebben ons werkelijk overweldigd. Dat dit jaar meer mensen 3FM Serious Request hebben gevolgd en substantieel meer geld is opgehaald dan vorig jaar, zien we als een bevestiging van het Nederlands publiek dat aandacht vragen voor een stille ramp zinvol is en groot draagvlak in de samenleving kent. Dank aan iedereen die een steentje heeft bijgedragen aan deze actie. We richten onze blik nu voorzichtig op 3FM Serious Request in Leiden in december 2011".
Luisterden in 2009 5,8 miljoen mensen naar 3FM Serious Request, in 2010 waren dat 6,6 miljoen luisteraars. 1,3 Miljoen unieke bezoekers vonden hun weg naar www.3fm.nl. Een jaar eerder trok de website 866.000 unieke bezoekers (+48 procent). De bezoekers waren in 2010 goed voor maar liefst 14,2 miljoen pageviews, een stijging van 54 procent ten opzichte van 2009. Via de website konden bezoekers de dj’s in het Glazen Huis volgen via de livestream, platen aanvragen en bieden op bijzondere veilingitems. Ook de tv-uitzendingen van 3FM Serious Request zijn afgelopen jaar beter bekeken. In totaal keken 7,6 miljoen mensen naar de televisieprogramma’s rondom het evenement.