De publieke omroep zal in de toekomst waarschijnlijk niet meer nodig zijn. Programma’s waarmee de publieke zenders zich nu onderscheiden, kunnen via openbare aanbesteding ook door commerciële zenders worden gerealiseerd. Dat stelt het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in het gisteren verschenen rapport ‘Achter de schermen, een kwart eeuw lezen, luisteren, kijken en internetten’, zo meldt Trouw.
De publieke omroep heeft nu 37 procent marktaandeel. De overheid eist 40 procent, maar dat zal de publieke omroep niet meer halen, denkt het SCP. Jongeren en jong-volwassenen stemmen eerder af op één van de commerciële zenders. Aan die keuze zullen zij trouw blijven als ze ouder worden. En daarmee komt het bestaansrecht van de publieke omroep – bijdragen aan cultuurspreiding, vrije meningsuiting en publieke oordeelsvorming – in gevaar.
Daarom moet een discussie over de toekomst van de omroep, die staatssecretaris Van der Laan volgend jaar wil voeren, over het totale medialandschap gaan en niet alleen over de publieke omroep. De vraag is dan hoe de programma’s waarmee de publieke zenders zich nu van de commerciële onderscheiden het beste kunnen worden gerealiseerd.