RTV West verliest haar luisteraars aan Radio 1, Radio 2 en Sly Radio. Dat blijkt uit de laatste luistercijfers in de regio Zuid-Holland. In de ochtend horen de mensen graag nieuws en in de middag en avond muziek. BN/De Stem schreef er meer over.
RTV West had bijvoorbeeld een jaar geleden nog een marktaandeel van ruim 10 procent. Dat lijkt mooi, maar een groot deel van die luisteraarsgroep was zo oud of zo arm, dat de zender voor adverteerders minder interessant was. Met de keuze voor ’talkradio’ (zonder muziek) werden de oudere luisteraars vanaf april weggejaagd en bleef een kleinere, maar jongere groep luisteraars over. Dat kan voor adverteerders interessant zijn. Volgens Willem Mekking van ORN, het reclamebedrijf van de gezamenlijke regionale omroepen, verlóór RTV West met de omstreden talkradioformule alleen maar luisteraars. “Het luisteraarsbestand is opgeschoond, maar nieuwe luisteraars zie ik nog niet. Het is dus geen succes.”
Radioluisteraars blijken ’s ochtends tussen 7 uur en 9 uur massaal naar het Radio 1 Journaal te luisteren. Tijdens het wakker worden, douchen, ontbijten en in de file staan is er duidelijk behoefte aan het laatste nieuws. Na 9 uur verandert het luisteraarspubliek. De radio krijgt nu de functie van akoestisch behang. Tijdens het werk en tijdens het huishouden scoren Radio 2 en Sky Radio het beste.
Naarmate de dag vordert en radioluisteraars vermoeider worden door hun bezigheden, doen de gepolijste deuntjes van Sky Radio het ook steeds beter. Pas na vijven, als de kantoren en bedrijven sluiten, piekt de nieuwszender Radio 1 weer. De autoradio’s gaan weer aan en dezelfde luisteraars als in de ochtend willen weer worden bijgepraat. Echt regionaal of lokaal luistergedrag lijkt uit de cijfers niet op te maken. Het horizontaal geprogrammeerde RTV West scoort niet op de informatie-uren waar Radio 1 het zo goed doet. Je zou daarom kunnen zeggen dat een kleine groep luisteraars de formule van nonstop gepraat wel waardeert en niet meer wacht op de traditionele ‘nieuwsuren’ om geïnformeerd te worden.
De lokale zender Stads Radio Den Haag blijkt met een marktaandeel van twee procent ook niet best te scoren. Die zender heeft volgens Willem Mekking veel last van het reclamegeweld van de directe concurrenten Radio 538 en Yorin FM. Die vechten met veel geld en bekende presentatoren om de gunst van de jongere luisteraar. Wat ook voor deze zender spreekt is dat er nog altijd twee procent marktaandeel gescoord wordt, terwijl de peiling in het zendgebied van RTV West gehouden is dat een veel groter bereik heeft. Veel inwoners van het RTV West-gebied kúnnen de Haagse zender niet eens ontvangen.