RTL FM is sinds de herverdeling gestart met Non-stop muziek. Het kavel wat het jongste kindje van de HMG toegeworpen kreeg was gereserveerd voor Europese muziek. Onverwacht kreeg RTL FM deze frequentie en er moest snel een formule bedacht worden. Vele dingen werden bedacht, zoals een radiozender met alle RTL sterren. Maar snel kwam er non-stop muziek.
In oktober presenteerde Fons van Westerloo de nieuwe plannen. De zender zou omgevormd gaan worden tot een nieuws en muziekstation. Tijdens de ochtend- en avondspits nieuws en de rest van de dag muziek. Nu ruim een half jaar later kijkt RadioFreak terug om de eerste periode van het station wat zich richt op mannen en vrouwen van 20 tot 49 jaar.
Hieronder is een overzicht te zien van de behaalde luistercijfers van het station over de periode juli tot en met december 2003 gemaakt door Intomart GFK. Gekeken is naar de doelgroep 20 tot 49 jaar en dan van de mannen, vrouwen en boodschappers.
Er is een duidelijk stijgende lijn te zien in de doelgroep van RTL FM. En de zender slaat ook beter aan bij vrouwen dan bij de mannen. Daar is in de laatste meetperiode een kleine daling te zien. Wij vroegen aan RTL FM of ze tevreden zijn met de tot nu toe behaalde cijfers. “Qua cijfers zijn we nog waar we willen. We zijn nog een jong station en moeten nog groeien. Het station staat wel al qua format en daar zijn we tevreden over.”
Bij de introductie in oktober van RTL FM is ook begonnen met een grote reclame campagne op alle zenders van de HMG. In de cijfers is te zien dat in die periode ook de luistercijfers in de doelgroep boven de 2 procent gestegen is. De zender laat ons weten dat er voorlopig nog geen grote campagne aan zit te komen maar wel verschillende promo’s op televisie en diverse acties.