Directeur radio Arthur Weijers van RTL Nederland heeft bij zijn presentatie van RTL FM en Yorin FM aan adverteerders uitgehaald naar de concurrenten Sky Radio en Noordzee FM. Dat meldt mediajournalist David de Jong. Volgens Weijers richten beide radiostations zich de afgelopen tijd vooral op 25- tot 30-jarigen. Dit is volgens hem te merken aan de muziek en de marketing van de zenders, zeker in vergelijking met enkele jaren geleden.
RTL Nederland bedient volgens de radiodirecteur met Yorin FM (20-34 jarigen) en RTL FM (30-49 jarigen) zowel jongeren als “de bovenkant van de markt.” Het radiobedrijf heeft van juni tot en met december voor beide stations een zendergarantie afgegeven van negen procent marktaandeel in de doelgroep 20-49 jarigen. In mei en juni behaalden beide zenders nog een aandeel van 7,6 procent in deze doelgroep.
Directeur Erik de Zwart reageerde desgevraagd dat de uitspraken van Weijers “niet waar zijn.” Noordzee FM richt zich met name op vrouwen van 20 tot 40 jaar. De Zwart voegt hier tegenover De Jong aan toe echter “geen problemen” met de uitlatingen te hebben.
Volgens Sky Radio directeur Carlo de Boer is de 42-jarige radiodirecteur van RTL “in de war met een ander radiostation, misschien kent Arthur Weijers de hits van tegenwoordig niet meer?” De Boer voegt hieraan toe dat de muziek op Sky Radio sinds 1988 meegaat met de tijd en stelt dat het radiostation de totale groep 20 tot 34 jarigen van ook levensbelang te achten. De kracht van Sky Radio, zit volgens hem op het zowel aanspreken van 20 tot 34 jarigen als het aanspreken van 35 tot 49 jarigen. De Boer wijst er verder op dat RTL FM “vooral regionaal scoort in Limburg met marktaandelen van 11 procent.” In de provincie Limburg zijn minder landelijke Nederlandse commerciële radiostations te ontvangen, waardoor deze zender kan profiteren. Volgens De Boer had Weijers beter kunnen vertellen aan haar adverteerders dat de RTL FM-luisteraars “vooral in Limburg zitten.” (Dutchmedia)