Regionale omroepen komen door het inzakken van de advertentie-inkomsten in zwaar weer terecht. Ze moeten fors bezuinigen, ook op de programmering. Gedwongen ontslagen zijn nergens aan de orde. Dat blijkt uit een steekproef van De Journalist. De inkomsten bij de radiostations blijven ongeveer op peil, maar bij televisie valt de reclameverkoop terug met 15 tot 35 procent.
RTV Noord-Holland vormt een positieve uitzondering, maar bij L1 in Maastricht vallen de zwaarste klappen met een verwachte inkomstenderving van circa 35 procent. De zender zal dit jaar tussen de zeven- en achthonderdduizend euro moeten bezuinigen, meldt directeur Rob Stevens. L1stelt investeringen uit, vult drie vacatures niet in, kort op uitgaven voor freelancers en past de programmering op televisie aan. "Daar staat tegenover dat we in september met enkele mooie, nieuwe programma’s starten", zegt hoofdredacteur Leo Hauben. "De kijker zal er weinig van merken."
RTV Noord reageert op de teloorgang door verslaggevers met camera’s op pad te sturen. De inkomsten zakken met 15 procent bij de omroep voor de provincie Groningen. Om kosten te besparen, worden minder cameraploegen ingehuurd. "De medewerkers moeten meer zelf gaan doen", zegt directeur Henk Bleker.
Omroep Gelderland snoeit vier ton in de kosten, maakt directeur Guus van Kleef bekend. "We waren uitgegaan van twee scenario’s. Twee ton of vier ton bezuinigen. Het is vier ton geworden." De basisprogrammering op tv blijft overeind. Hier en daar zal de kaasschaafmethode worden toegepast. Omroep Brabant voelde de bui begin dit jaar al hangen en greep meteen in door ‘enkele tonnen’ te bezuinigen, aldus directeur Gert Bielderman. Dankzij een goed gevulde reservepot kan de programmering overeind blijven. Voor volgend jaar is Bielderman minder positief gestemd. "Er staat iets aan te komen in 2010. Dan gaat het echt om stevige bedragen. Gelukkig zijn we niet alleen afhankelijk van reclame-inkomsten."
Hoofdredacteur Dink Binnendijk van RTV Noord-Holland kan als enige een positief verhaal afsteken. De advertentieverkoop blijft op peil. Er hoeft dan ook niet worden bezuinigd. "Sterker nog, we hebben middelen om de programmering in september iets te versterken." De omroep trekt meer kijkers en luisteraars. Daar komt bij dat de reclameverkoop niet afvlakt. De credits daarvoor geeft Binnendijk aan verkoopdirecteur Edward van den Berg. "Hij heeft de boel goed voor elkaar."