De regionale zenders zijn tevreden met de luistercijfers die vanochtend bekend zijn gemaakt. De publieke zenders stegen met 0,1 procent marktaandeel tot 13,1 procent. Maar ORN Radio, de reclame verkoper van de regionale omroepen, is vooral blij met de cijfers over de doelgroep Boodschapper (20-49 jaar). Daar steeg het aandeel van 15,1 naar 15,7 procent. “Elke zender heeft het streven te stijgen in verschillende doelgroepen", zegt Clement Postmus, Directeur ORN. "Wij zijn blij met een sterke en stabiele positie bij de doelgroep boodschapper."
Vooral Radio West is blij met de cijfers. Het marktaandeel van de regionale zender uit Den Haag steeg met 1,7 procent naar 7,8 procent. De omroep startte begin dit jaar met een nieuwe programmering. Die lijken de luisteraars ook langer te boeien, want de tijd dat de radio aan staat op Radio West kwam uit op gemiddeld 3 uur en 35 minuten, een toename van ruim 40 minuten ten opzichte van eerdere metingen.
Radio West startte op 7 januari met een vernieuwde programmering doordeweeks. Door meer interactie met de luisteraar, meer muziek en vooral één herkenbaar geluid wilde de zender de luisteraar meer betrekken bij de programma’s. “Ik ben blij en voldaan met deze cijfers", reageert hoofdredacteur Jan van Veghel verheugd. "De stijging in marktaandeel en luistertijd laat zien dat vernieuwing werkt en dat luisteraars West weer meer weten te waarderen.”
De omroep beleefde de afgelopen jaren roerige tijden, waarbij de ene na de andere hoofdredacteur opstapte en de luistercijfers inzakte. In 2003 bleek dat RTV West met ernstige financiële problemen kampte en dat de provincie met geld moest bijspringen. Een sanering volgde waarbij tientallen mensen werden ontslagen.