Meer dan dertien miljoen Nederlanders van tien jaar en ouder luisterden in 2011 in een gemiddelde week naar de radio. Dat blijkt uit een analyse van de luistercijfers door het Radio Advies Bureau (RAB). Nooit eerder wist radio gemiddeld wekelijks zoveel consumenten te bereiken. In ruim tien jaar tijd zijn er bijna een miljoen luisteraars bijgekomen.
"De afgelopen jaren is het aanbod van radio sterk verbeterd", stelt RAB in een reactie. "Niet alleen zijn er meer smaken bijgekomen, ook de ontvangst van radio is aanzienlijk verbeterd. Er zijn veel meer radiozenders in de ether te ontvangen. Daarnaast zijn door de technologische ontwikkeling veel meer platformen beschikbaar om radio te kunnen luisteren. Deze nieuwe (online) platformen zorgen voor meer ontvangstmogelijkheden en bovendien voor een betere kwaliteit van de ontvangst. Radio is altijd en overal beschikbaar."
Weekbereik 2000-2011
Arian Buurman van RAB: "Het is zeer bijzonder dat in een tijd van groei in online muziekdistributie, steeds meer Nederlanders naar de radio luisteren. We zijn als branche dus zeer goed in staat om met onze kennis van muziek en content toegevoegde waarde te leveren voor onze luisteraars."