Home Landelijke radio Reclamebestedingen op de radio gestegen in 2005

Reclamebestedingen op de radio gestegen in 2005

De netto reclamebestedingen op de radio zijn in 2005 met 1,9 procent gestegen. Dat heeft de stichting Platform Radio Exploitanten (PRE) vandaag bekend gemaakt. De omzet kwam uit op 241 miljoen euro. In 2004 bedroegen de netto bestedingen 236,5 miljoen euro.

Met name de reclame die niet in de traditionel reclames zit (non-spot) steeg flink. Totaal werd er voor 7,7 miljoen euro aan non-spot uitgezonden. Dit is een groei van 31 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

In 2005 waren de grootste branches op radio: financiƫle dienstverlening, Telecom/ICT bedrijven en retail. Dit komt overeen met 2004. De branche financiƫle dienstverlening was niet alleen de grootste besteder op radio in 2005, maar behoorde tevens tot de snelst groeiende branches op radio, samen met de branches overheid en consumenten electronica.

In 2006 verwacht PRE een verdere stijging van de bestedingen. De basis hiervan wordt gevormd door de stijgende economische groei, met name de binnenlandse groei, en de daarmee gepaard gaande stijging in het consumentenvertrouwen. Tevens zullen grote evenementen als de Olympische Spelen en het WK voetbal bijdragen aan een groei in de radiobestedingen.