Adverteerders hebben in het derde kwartaal van dit jaar 7,4 procent meer uitgegeven aan radioreclame dan vorig jaar. In totaal kwam er 45,2 miljoen euro meer binnen bij de radiostations. Vorig jaar was er nog een daling in het derde kwartaal.
Volgens marketingorganisatie Radio Advies Bureau (RAB) is de weg naar boven weer gevonden dankzij het grote aantal evenementen in het afgelopen kwartaal. “We denken dat de stijging daarmee te maken heeft. Nederland deed niet mee aan het WK voetbal – dat was voor de radiobestedingen een tegenvaller – maar er werd heel veel geadverteerd rond de Olympische Spelen en de vele muziekfestivals”, vertelt directeur Liedewij Hentenaar tegen de NOS.
De traditonele reclame steeg, maar ook ‘branded content’ is populairder aan het worden. Merken krijgen daarbij tegen betaling aandacht in een programma. Er werd 2,8 miljoen euro mee opgehaald.
Het aantal merken waarvoor radioreclame wordt gemaakt is gestegen van 953 in 2015 naar 1040.
De grootste adverteerders waren Renault, Kruidvat en Lidl.