Diverse radiostations houden zich niet aan het verbod op alcoholreclame. Dat blijkt uit een evaluatie (pdf) van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP). Alcoholreclame op radio en televisie voor 21:00 uur is sinds de invoering van de Mediawet uit 2008 verboden. Het kabinet wilde daarmee drankmisbruik onder jongeren bestrijden.
Om die reden is op 1 januari 2009, met een overgangsperiode van één jaar, een wettelijke beperking op alcoholreclame in werking getreden met als doel de hoeveelheid alcoholreclame waaraan jongeren worden blootgesteld terug te dringen. Tussen 06:00 en 21:00 uur mogen op radio en televisie geen alcoholcommercials meer worden uitgezonden. Sinds 1 januari 2010 is deze wettelijke beperking definitief. Vanaf dit moment mogen de alcoholadverteerders geen alcoholcommercials meer uitzenden tussen bovengenoemde tijdstippen. Sponsoring van programma’s door alcoholadverteerders blijft volgens de Mediawet wel toegestaan, zowel vóór als ná 21.00 uur.
De nieuwe Mediawet blijkt in 2010 2.191 keer te zijn overtreden door de alcoholadverteerders. De zenders die de fout in gingen waren Radio Veronica (262 keer), Sky Radio (279 keer), 100% NL (535 keer) en Radio 538 (1.115 keer).
In 2010 werden er op de Nederlandse radio ruim 1,9 miljoen spotjes uitgezonden, daarvan was 0,2 procent (4.000 spotjes) een spotje voor alcohol. Het totale aantal radiocommercials tussen 06:00-21:00 uur, is van 2008 naar 2010 gedaald met 61,1 procent (van 5.639 in 2008 naar 2.191 in 2010). De daling in het aantal spotjes binnen de tijdsrestrictie had echter 100 procent moeten zijn.
In de tijd dat de spotjes wel toegestaan zijn, tussen 21:00 en 6:00 uur, steeg het aantal alcoholcommercials met 148,9 procent.