De netto radioreclamebestedingen zijn in het eerste kwartaal van 2015 uitgekomen op 46,9 miljoen euro. Dit is een daling van 800.000 euro ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar.
De spot bestedingen zijn licht gestegen naar 44,5 miljoen euro. De non-spot bestedingen haalden met 2,5 miljoen het record van vorig jaar niet, maar zijn wel hoger dan het eerste kwartaal van 2013. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).
De top drie van best bestedende branches op radio is anders dan vorig jaar: Retail heeft de koppositie overgenomen van Transport dat nu tweede is. Telecom/ICT bezet de derde positie, ten koste van Financiële Dienstverlening dat gezakt is naar de vierde plaats. Telecom/ICT liet haar bestedingen met maar liefst 48% groeien.
Ziggo is de grootste radioadverteerder in het eerste kwartaal van 2015. De top vijf bestaat verder uit UPC, Renault, Kruidvat en KPN. Hoogste nieuwe binnenkomer op nummer 15 is C1000. Het aantal merken dat op radio adverteert is gestegen naar 957, vorig jaar in dezelfde periode waren er 911 radio-adverteerders.