Home Landelijke radio Radioreclame heeft drie procent meer luisteraars dan de rest van de programmering

Radioreclame heeft drie procent meer luisteraars dan de rest van de programmering

Radioreclame wordt gemiddeld drie procent beter beluisterd dan de rest van de programmering. Dit blijkt uit het onderzoek met elektronische meters, dat sinds 2012 parallel aan het Nationaal LuisterOnderzoek met Radiologs loopt. Volgens het RAB komt dit doordat reclame wordt uitgezonden rond goed beluisterde momenten, zoals het nieuws. Er zijn dan meer inschakelingen dan wegschakelingen.
 
Waar het Radiolog inzicht geeft in luistergedrag op kwartierniveau, geeft de meter inzicht op minuutniveau. Daardoor is het mogelijk vast te stellen in hoeverre er meer of juist minder wordt geluisterd naar reclame in vergelijking met andere programmering. Om de reclameminuten te identificeren, zijn de minuutresultaten uit de meter gekoppeld aan de werkelijk uitgezonden reclameminuten per zender, zoals geregistreerd door SoundAware.
  
Op basis van de opgedane kennis en ervaring met elektronisch meten, spreekt NLO de ambitie uit om over een aantal jaren het luistergedrag fijnmaziger te willen meten, op minuutniveau. Dit impliceert de overgang naar elektronische meters. De keuze via welk device gemeten gaat worden, moet nog nader worden bepaald. Bestuurslid namens NPO, Jeroen Verspeek: "De ervaring met twee jaar aan onderzoeksgegevens uit de Mediawatch heeft ons geleerd dat meters technisch goed in staat zijn het luistergedrag  accuraat en gedetailleerd te kunnen meten."