Live naar de radioluisteren steekt met kop en schouders uit boven het luisteren naar eigen muziek of het luisteren naar muziekdiensten. Dit blijkt uit het Audio Distributie Onderzoek van het NLO uitgevoerd door GfK onder 4.966 respondenten. Ruim 82% van de tijd die mensen besteden aan het luisteren naar audio wordt besteed aan het live luisteren naar radiozenders. Luisteren naar eigen muziek beslaat 10 procent en luisteren naar muziekdiensten zoals Spotify slechts 7 procent.
Onder jongeren is het luisteren naar eigen muziek en streamingdiensten iets populairder maar nog voert radio de boventoon. In de groep 13 en 34 jaar beslaat live radio luisteren 68% van de audioconsumptie en eigen muziek 18% en muziekdiensten 14%.
Wekelijks luistert negentig procent van alle Nederlanders naar de radio, dit doen ze gemiddeld bijna drie uur per dag. Nicole Engels, directeur NLO: "Radio is overall een zeer sterk overdag medium en kent haar piekbeluistering in de ochtend. Eigen muziek en muziekdiensten hebben hun piek om 16 uur en ’s avonds rond 20 uur, wel is deze piek lager dan live radio luisteren op dat moment. Van alle respondenten geeft 35% aan weleens een online muziekdienst te gebruiken, zeven op de tien gebruikers van online muziekdiensten gebruikt een gratis versie."
Voor live radio luisteren worden traditionele apparaten zoals de radio/stereo-installatie en de autoradio nog steeds het meest gebruikt. Jongeren luisteren relatief meer online. Eigen muziek en muziekdiensten worden vaak geluisterd via smartphone, computer en radio/stereo-installatie.